ANAK TIDAK SUKA MAKAN SAYUR/BUAH

Standard

x suka

SALAM,

Malam ni izinkan saya berkongsi pengalaman dalam menggalakkan anak-anak kita menyukai sayur dan buah dari kecil.

Anda semua sebagai ibubapa pasti sudah mengetahui khasiat sayur dan buah-buahan untuk kesihatan.

Apa yang saya lakukan ialah menerangkan kepada anak-anak akan khasiatnya dalam bahasa yang mudah difahami;

CONTOH

1)IKUT WATAK KARTUN YANG DIGEMARI:

-“Kalau abang makan sayur/buah, jadi HEBAT DAN KUAT..sama macam boboiboy”boboiboy

-“tengok ultraman,hebat kan..jadi kuat sebab makan sayur”

-“abang nak tau kenapa abang sakit perut masa yak(buang air besar)…sebab abang tak mkn sayur dan buah”

Pasti anak anda memahami dan mereka akan makan sayur/buah.

2.IBU BAPA MESTI KREATIF

-Sayur dipotong kecil-kecil, dan bentuk menarik minat anak anda.(bentuk bear,bunga,robot,binatang).P1060091

-Pastikan campuran sayur/buah berwarna warni.

3.GUNA PERALATAN MAKANAN YANG DIGEMARI

-sudu/garpu/pinggan/cawan kartun yang digemari

4.REWARD ANAK ;

-“kalau abang makan sayur banyak-banyak,nanti kita leh main di taman..hebatkan”

-“lepas makan buah…kita tengok kartun”

-“siapa cepat makan sayur, dia dapat no 1”

Anak anda mesti teruja dan mahu makan sayur dan buah.

5.LETS SHOPPING TOGETHER

-Didik anak sama-sama memilih buah dan sayur semasa shopping.Anak pasti gembira.

6.MASAK BERSAMA

-Ajar anak dan galakkan mereka join semasa penyediaan makanan.tentu anak anda berasa seronok seperti main masak-masak.

7.PUJIAN

Always great n kiss anak anda.Mereka akan rasa dihargai

#SELAMAT MENCUBA#

ANTIOKSIDAN

Standard

Adakah anda tahu apakah antioksidan?antioxidant-foods2

Antioksidan merupakan bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein dan lemak. Antioksidan menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas. Radikal bebas juga menyebabkan kolesterol LDL(kolesterol jahat) menjadi lebih teruk dan menyebabkan kerosakan di merata tempat dalam tubuh kita mendapat penyakit kanser,jantung dan pelbagai penyakit kronik lain.

Tubuh kita tidak boleh menghasilkan antioksidan sendiri.Oleh itu,kita mesti  mengambil makanan yang mengandungi bahan tersebut.Apakah makanan itu?

Jadual dibawah adalah senarai makanan yang tinggi kandungan antioksidan:antioxid

Rank Food Serving size Total anti- oxidant capacity per serving size
1 Red Beans (dried) Half cup 13727
2 Wild blueberry 1 cup 13427
3 Red kidney beans (dried) Half cup 13259
4 Pinto beans Half cup 11864
5 Blueberry 1 cup 9019
6 Cranberry 1 cup (whole) 8983
7 Artichoke (cooked) 1 cup (hearts) 7904
8 Blackberry 1 cup 7701
9 Prune Half cup 7291
10 Raspberry 1 cup 6058
11 Strawberry 1 cup 5938
12 Red Delicious apple 1 5900
13 Granny Smith apple 1 5381
14 Pecan 1 ounce 5095
15 Sweet cherry 1 cup 4873
16 Black plum 1 4844
17 Russet potato (cooked) 1 4649
18 Black beans (dried) Half cup 4181
19 Plum 1 4118
20 Gala apple 1 3903

Para saintis dari USDA telah mencipta skala pengukuran kandungan antioksidan di dalam makanan semulajadi.  ORAC,( Oxygen Radical Absorbance Capacity).

Fruits Anti- oxidant Value ORAC units per 100 grams Vege- tables Anti- oxidant Value ORAC units per 100 grams
Prunes 5570 Kale 1770
Raisins 2830 Spinach 1260
Blueberries 2400 Brussels sprouts 980
Blackberries 2036 Alfalfa sprouts 930
Strawberries 1540 Broccoli flowers 890
Raspberries 1220 Beets 840
Plums 949 Red bell pepper 710
Oranges 750 Onion 450
Red grapes 739 Corn 400
Cherries 670 Eggplant 390
Kiwi fruit 602
Grapefruit 483

Saranan USDA :sekurang-kurangnya 3,000 ORAC units sehari.antioxidant-rich-foods

AMALKAN PEMAKANAN YANG TINGGI ANTIOKSIDAN UNTUK MENGELAKKAN RISIKO KANSER DAN SAKIT JANTUNG.

PEMAKANAN PESAKIT GOUT

Standard

 Gout  merupakan satu bentuk arthritis yang disebabkan oleh   paras asid urik yang tinggi di dalam darah(Hyperuricemia) iaitu 420 μmol/L (7.0 mg/dL).

Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan  hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi. Ia juga  dipanggil masalah bengkak sendi yang daripada tapak ibu jari kaki, menular ke  sendi lain pada kaki dan tangan.

Menurut Perunding Pembedahan Ortopedik dan Trauma, Dr Robert  Penafort, punca sebenar masalah metabolik masih belum diketahui bagaimanapun  individu yang menghidap kencing manis, obesiti dan sakit buah pinggang juga  berisiko mendapat gout.

RAWATAN PEMAKANAN

 

MAKANAN TINGGI POTASSIUM

Standard

pottassium

 

 

APAKAH FUNGSI POTASSIUM?
Potassium diperlukan untuk mengekalkan imbangan cecair badan, menghantar isyarat saraf, pelepasan insulin, dan kontraksi otot.

Kekurangan potassium bukanlah sesuatu yang jarang berlaku kerana pengambilan garam yang banyak, makan makanan yang dikilang, pengambilan diuretik dan meminum air yang banyak akan menyahkan potassium daripada badan kita.

Mereka yang mengambil diuretik untuk mengawal penyakit darah tinggi dan sembab hendaklah berhati-hati apabila mengambil makanan yang tinggi kandungan potassium kerana banyak jenis diuretik yang menyebabkan kehilangan potassium dalam air kencing.

Alkohol, kopi, gula, diuretik, makanan berkarbohidrat rendah , tekanan mental dan fizikal, boleh menyebabkan kekurangan potassium.Selain itu, pesakit kanser,selepas pembedahan,pesakit denggi,demam berpanjangan dan mereka yang mengalami kurang selera makan,muntah,cirit-birit  kebanyakannya kadar potassium di dalam darah adalah rendah.


potassium2

SUMBER
Potassium wujud hampir pada semua bahagian dalam haiwan dan tumbuhan asli, dan terdapat dalam hampir semua makanan yang kita makan. Dengan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mana kaya dengan potassium dapat menambah pengambilan potassium. Buah-buahan yang kaya dengan potassium termasuklah pisang, limau, jus limau, anggur, jus anggur, tembikai,  prun, kurma,peach, pear, dan avocado.

Sayur-sayuran yang kaya dengan potassium termasuklah mentimun, ubi kentang. kobis, kacang, kacang peas dan tomato.

Lain-lain sumber potassium yang baik ialah hasil susu dan daging termasuk daging lembu, kambing, ayam dan ikan.

Makanan tambahan:Jus buah/air kelapa/jus WALIT ASSUNNAH/jus kurma mungkin membantu bagi mereka yang tidak berdaya untuk menguyah buah/sayuran.


KEKURANGAN
Kekurangan potassium boleh menyebabkan :
Keletihan, lemah badan.TIRED
Tekanan mental, denyutan jantung tidak normal.
Kulit kering, tekanan darah rendah.
Sembab, terdapat protin dalam air kencing, dan kejang otot.

atas

SELAMAT MENCUBA; Info lanjut..wafiz_1912 @yahoo.com /fb; Wan Nur Hafizah

Benefits of coffee

Image

coffe 3

coffe

1.Coffee Can Improve Energy Levels and Make You Smarter

Coffee can help people feel less tired and increase energy levels.

This is because it contains a stimulant called caffeine, which is actually the most commonly consumed psychoactive substance in the world

After you drink coffee, the caffeine is absorbed into the bloodstream. From there, it travels into the brain

In the brain, caffeine blocks an inhibitory neurotransmitter called Adenosine.

When that happens, the amount of other neurotransmitters like norepinephrine and dopamine actually increases, leading to enhanced firing of neurons

Many controlled trials in humans show that coffee improves various aspects of brain function. This includes memory, mood, vigilance, energy levels, reaction times and general cognitive function

2. Coffee Can Help You Burn Fat

Cup of Coffee And Coffee Beans

Did you know that caffeine is found in almost every commercial fat burning supplement?

There’s a good reason for that… caffeine is one of thevery few natural substances that have actually been proven to aid fat burning.

Several studies show that caffeine can boost the metabolic rate by 3-11%

Other studies show that caffeine can specifically increase the burning of fat, by as much as 10% in obese individuals and 29% in lean people

However, it is possible that these effects will diminish in long-term coffee drinkers.

 

3. The Caffeine Can Drastically Improve Physical Performance

Dumbbells

Caffeine stimulates the nervous system, causing it to send signals to the fat cells to break down body fat

This is the “fight or flight” hormone, designed to make our bodies ready for intense physical exertion.

Caffeine makes the fat cells break down body fat, releasing them into the blood as free fatty acids and making them available as fuel

Given these effects, it is not surprising to see that caffeine can improve physical performance by 11-12%, on average

Because of this, it makes sense to have a strong cup of coffee about a half an hour before you head to the gym.

4.Coffee Can Fight Depression and Make You Happier

Depression is a serious mental disorder that causes a significantly reduced quality of life.

It is incredibly common and about 4.1% of people in the U.S. currently meet the criteria for clinical depression

In a Harvard study published in 2011, women who drank 4 or more cups per day had a 20% lower risk of becoming depressed .

see more..

Top 13 Evidence-Based Health Benefits of Coffee

HFMD

Standard

Harini sy terpanggil untuk share topic HFMD/Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut memandangkan anak saya turut diserang penyakit ini.

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut disebabkan oleh virus (Kumpulan Enterovirus) yang biasanya menjangkiti kanak-kanak, terutamanya di bawah umur 10 tahun.

Kanak-kanak dijangkiti melalui :
  • Sentuhan Secara Langsung Dengan PesakitImage
  • Melalui Najis
  • Air Liur,
  • Lelehan Dari Hidung Pesakit
  • Cecair Dari Lepuh
 
Tanda & Gejala :
  • Ruam dengan lepuh di tapak tangan, kaki dan kawasan lampin
  • Ulser di Tekak dan Mulut
  • Demam
  • Sakit Kepala
  • Kurang Selera Makan disebabkab ulser mulut
 

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN :
 
 
1.  Amalkan Kebersihan Diri : Cuci tangan dengan sabun dan air bersih :
  • SEBELUM menyediakan makanan
  • SELEPAS ke tandas, menukar lampin anak dan mencuci najis anak

 

2.  Amalkan Kebersihan Persekitaran :
  • Cuci permukaan meja, kerusi, lantai dan alat mainan yang dicemari air lepuhan dan najis pesakit

RAWATAN ;

Kebiasaannya doktor akan membekalkan krim sapu di bahagian lepuhan,gel ulser mulut dan paracetamol jika kanak2 demam.

RAWATAN PEMAKANAN ;

1. Digalakkan memberi makanan dan minuman yang lembut dan sejuk memandangkan ulser dimulut menyukarkan kanak2 utk mkn( cth ;jelly,calciyum,icecream,nutrigen,fruitjuice,yakult)
2.Makanan pedas ,berempah,berasid dan keras dielakkan.
3. Sumber protein seperti ikan,ayam,telur dicincang kecil sebelum dicampur di dlm bubur.
4.Jangan lupa memberi sayuran dan buah-buahan yang lembut untuk membekalkan vitamin berpanjangan disamping membantu penyembuhan ulser dan lepuhan dgn cpt.sayur boleh dicincang & buah diberidlm btk jus atau iceblended tentu anak anda suka.
5.Last but not least saya memberi anak minum jus walit assunnah..alhamdullillah selera makan bertambah walaupun mengalami ulser mulut dan tidak demam.Image
 
info lanjut:wafiz_1912@yahoo.com/fb ; Wan Nur Hafizah
 
 
 
 
 

UBAT KURUS MUJARAB

Standard

Siapa nak kurus,sihat dan menawan…angguk kepala.

Semua orang nak kn???ubat kurus

Disini saya ingin berkongsi ubat kurus yang pasti MUJARAB…..

1.MAKAN SECARA TERATUR ; anda mesti makan secara tetap dan teratur disamping tidak melangkau waktu mkn (skip meal).Jangan skip mana-mana hidangan. Lagi-lagi sarapan pagi. Rugi! Sarapan tu penting untuk mencetus metabolism harian anda.

2.BELAJAR MENGIRA KEPERLUAN KALORI ; Anda mesti mengetahui berapa keperluan kalori anda sehari supaya apa yg anda mkn tidak lebih atau kurang (tips mengira keperluan kalori boleh dicari on9/Ebook).

3.MAKAN TAK CUKUP;.Please…. Jangan  jangan tak makan. Nanti metabolism anda jatuh dan anda bukan sahaja melapar diri dan rugi pembakaran kalori. Yang penting makan kerap untuk kawal nafsu.

4.TAKUT MAKAN NASI. Siapa x suka nasi?Saya sendiri pun makan nasi 2x sehari. Nasi adalah sumber karbohidrat yang baik. Betul, memang boleh menggemukkan kalau berlebihan tapi roti,oats, atau buah pun boleh menggemukkan kalau berlebihkan. Nak makan nasi, jangan lebih segenggam tangan untuk satu hidangan.

5.ELAKKAN KALORI DARIPADA MINUMAN. Ini adalah tip kuruskan badan yang paling senang. Dengan hanya gantikan minuman bergula seperti soft drink,  teh,nescafe ais, milo, dan lain-lain dengan air bebas gula, anda boleh kurangkan lebih kurang 5kg dalam setahun.

6.TERLALU TAKSUB KPD 1 JNS MAKANAN SAHAJA. Ada yang ingat makan oats/sayur semata-mata boleh kurus. Atau minum air sahaja. Macamana nk dpt zat dan vitamin yg cukup? Diet yang baik bukanlah bergantung kepada satu atau dua makanan/minuman. Ia merangkumi kesemua pilihan harian dan jangka masa panjang.

7.DIET JANGKAMASA PENDEK. Bila dengar perkataan diet, ramai anggap ia sebagai suatu program 12 minggu atau short-term tapi tu SALAH. Diet sepatutnya menjadi amalan sepanjang masa. Definisi “diet” pun adalah “amalkan pemakanan”. Jadi pastikan anda amalkan diet anda bukanlah untuk short-term tetapi sepanjang hayat.

8.Harapkan makanan tambahan.  anyone? Tiada masalah dengan mana-mana makanan suplemen atau makanan tambahan TAPI jangan bergantung kepada produk-produk tersebut untuk menjadi pembela kesihatan anda. Pastikan diet keseluruhan dah baik, kehidupan yang cergas dan gabungkan dengan makanan tambahan. Barulah berkesan.Tiada jln pintas

9.UBAT WAJIB

*Senaman

Senaman sepatutnya menjadi aktiviti yang menyeronokkan. Anda boleh mencari senaman yang serasi dengan gaya hidup dan minat anda.Tiada masa bukan alasan.

Aktifkan diri…Antara tips:

  1. Parking d tempat yg jauh samada d tmpt kerja,shopping complex,ke kedai mkn. Ia membantu anda bakar kalori lebih.
  2. Guna tangga instead of lift
  3. Berjalan laju
  4. Membuat kerja rumah(mop lantai,kemas rumah,dll)..takde bibik lg bagus
  5. Banyak berdiri dpd duduk sambil goyang2 pinggul (telefon/ kira duit/susun surat/susun fail…etc.)
  6. Berkebun.Jadikan hobi baru anda
  7. Berjogging/aerobic ..lagi cepat  burn calorie.

Pil cepat kurus? Tak kira di mana dan harga, tiada pil ajaib yang boleh mengurangkan berat badan, bakar lemak tanpa gabungan pemakanan asas yang baik. Mustahillllllll

SELAMAT MENCUBA…