KHASIAT BUAH-BUAHAN KERING (DRIED FRUIT)

Standard

Apakah buah-buahan kering?

Buah-buahan kering( Dried fruit) adalah buah dimana kandungan air di dalam nya telah disingkirkan samada secara semulajadi, melalui pemanasan matahari atau alat pengering/. dehydrators.

Contoh buah-buahan ini adalah seperti kurma,kismis,aprikot,kiwi dan pelbagai jenis lagi

Adakah buah tersebut masih berkhasiat?

Jawapannya:

  • Seperti buah-buahan segar,kandungan garam di dalam buahan kering adalah rendah.
  • Sumber serat/fiber dan kandungan potassium adalah tinggi.
  • Membekalkan nutrient yang perlu di dalam tubuh seperti, vitamin A (apricots and peaches), calcium (figs), vitamin K (dried plums), zat besi/ iron, and copper.
  • Buah-buahan yang dikeringkan secara traditionaltidak ditambah gula.
  • Tinggi kandungan polyphenol , dengan itu tinggi antioksidan . Antioksidan membantu menurunkan   oxidative stress dan mengelakkan kerosakan oxidative yang boleh melawan kanser dan penyakit jantung.
  • Tinggi kandungan pectin,  fiber larut yang membantu menurunkan paras  kolesterol di dalam darah.
  • Kismis adalah sumber prebiotic yang membantu dan menjaga kesihatan di saluran penghadaman dan boleh mengelakkan kanser kolon.

Jadi,jawapannya,YA…zat/kandungan nutrien di dalam buah-buahan kering sangat bernilai.

Jadikan amalan pemakanan sihat untuk anda sekeluarga dengan menggantikan jajan/keropok yang tidak sihat dan mengundang penyakit.

*TIPS: buah-buahan ini boleh ditambah di dalam roti,biskut,bijirin sarapan pagi,kek dan pelbagai jenis makanan.

SELAMAT MENCUBA…..

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s